Katarina

Böckerna från biblioteket, del 2
Nästa bok som låg i tygkassen från biblioteket var Körning med Anders Eriksson.
 
Detta var en väldigt bra bok för mig som är helt nybörjare inom ämnet, även om jag önskar att den var längre och gick djupare...
 
Hur som helst så avhandlades allt från körningens historia, hur man selar (med olika seltyper och pedagogiska steg-för-steg bilder), vilka kläder som används till vilken typ av vagn, hur en häst kan köras in och sen lite övningar när hästen väl är inkörd. Tömkörning fanns också med i ett avsnitt.
 
 
Läste med sändningen från VM i bakgrunden..
 
 
Boken är väldigt pedagogisk och innehåller mycket sanningar som tyvärr glömts bort eller förbisetts av andra läroböcker. En annan sak jag reagerade på var saker som anses "nytänkande" idag egentligen är flera hundra år gammal kunskap som kommit fram i ljuset igen..
 
Slutbetyg: Bra bok som innehåller mycket nyttigt för de flesta men det jag letar efter är än en gång något djupare, större och mer avancerat. Tror jag i alla fall (;
Jenny

Vilken klok och trevlig bokrecension! Gillade även din om konvalecens-boken.
Fick mig att tänka på det där med förkunskaper och vem en bok är vänd till. Jag har haft problem med att hitta dressyrböcker som intresserar mig, som inte bara är grundläggande utan lite "nästa steg" eller mer djupare information bakom på de grundläggande stegen...

Svar: Tack!

Har faktiskt en dressyrbok som sista bok jag lånade, vi får hålla tummarna att den har det vi söker (:
Katarina

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress