Katarina

Ett nytt år som smäller högt
Ingen lär väl ha undgått att vi snart lämnar 2014 bakom oss för att fortsätta vår väg i 2000-talet med år 2015.
 
Mitt nyårsfirande kommer inte vara speciellt spektakulärt, nej, jag sitter på jobbet hela natten för att försöka tjäna ihop lite slantar till mat och hyra för både mig och ponny.
Från fönstret på mitt jobb är det utsikt över två helt skilda stadsdelar i Uppsala och oavsett åt vilket håll man tittar så kommer det att smälla högt och länge.
 
Jag kan tycka att nyårsraketer är fina. Ingenting jag själv skulle lägga massa pengar på, men om andra nu så vill är det upp till dem. Däremot stör jag mig lite på att det skjuts så himla mycket. Där jag bor började de redan under förrmiddagen med massa raketer (antar jag, inte så att man ser några färger mot blå himmel och sol men tror väl inte att de skjuter något annat).

Det finns så många som far illa av allt smällande och jag tycker därför att man i alla fall kan begränsa sig till runt sjäva tolvslaget. Måste vara hemskt att som hundägare försöka få till den där långpromenaden på förmiddagen och sen ändå få allting förstört för att folk skjuter hejvilt även under ljusan dag? Och det handlar ju inte bara om hundar, även hästar och katter och människor kan må dåligt av skjutandet i tid och otid.
 
Mina kaniner vet jag inte riktigt hur de tar det hela, jag bara hoppas att de inte lider något utan kan krypa in i ett litet hus och stanna där om det blir läskigt.
 
 
Brukar ni skjuta raketer på nyår, eller har ni djur som måste få extra hänsyn på grund av smällarna?
Jenny

Det är bra med bloggfolk :) Jag hade en hel bunt med folk som också varit/var i rättstvist eller hade/kände hästar med samma sjukdom som min som jag kommit i kontakt med genom bloggen där man kunnat dela med sig av erfarenheter och peppa varandra. Har varit jätte mkt värt för mig.

Angående smällare så har jag (som du kanske sett) problem med våran chihuahua's rädslor för dem. Själva nyårsnatten brukar vara okej, det är bara över ett par timmar där han kan hålla sig hemma och vara spänd. Det som är det verkliga problemet för oss är smällande långt i förväg och efter, de utspridda smällandet. Det gör att han spänner sig i förväg mellan smällarna och blir konstant stressad, spänd och rädd över flera veckors tid. Hund har ett andningsfel (hans strupe kollapsar) och bör heller inte utsättas för stress då det ofta är vad som överanstränger och får strupen att kollapsa, så jag tenderar till att bli något nervös över stressmoment för vovve :(

Svar: Ja, det är en bra med internet ändå - det för folk samman ^^
Precis det jag stör mig på, allt onödigt extrasmällande. Hoppas lilla djuren mår bra efter omständigheterna och att folk slutar med dessa dumheter!
Katarina

Divorce your horse

Vi skjuter inga raketer, och inte så många runt om oss som gör det heller så det är toppen för djuren:) God fortsättning på dig :D

Svar: Tack det samma!Mina kaniner verkar ha tagit smällandet bra, men den stora grå var extra mys-sugen igår natt..
Katarina

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress