Katarina

Hur liksidig är du?
Något jag funderat en del på under den senast tiden är hur jag skall kunna förbättra min egen liksidighet. Vi kräver så mycket av våra hästar men glömmer ibland bort oss själva och hur vi påverkar.
 
Under det senaste halvåret har jag verkligen fått rannsaka mig själv. Jag har upptäckt att jag är väldigt svag i högersidan och ganska ojämn. Nu visade det sig att det egentligen inte är mig det är fel på utan hästen, men jag har aldrig riktigt lyckats kompensera hundra för hennes svagare högersida.
 
Nu kanske man inte ska ha det kravet på sig själv heller, jag menar, även om det är en liten ponny så är hon fortfarande mycket större och med mer muskler än mig, men ni fattar grejen.
 
 
Hur som helst, tillbaka till grunden - hur liksidig är du?
Jag gissar att jag är som genomsnittsmänniskan, det går att skriva med vänster hand (är högerhänt) men det blir väldigt fult och är ganska kämpigt.
Jag ville därför ha ett enkelt sätt att träna upp liksidigheten på, men det var tvunget att vara smidigt och lätt att få in i vardagsrutinerna.
Då kom jag och tänka på att min mamma står på ett ben och borstar tänderna, för att träna balansen. Detta är knappast någon utmaning för mig som har en grym balans (tack alla hästar för det!) så istället borstar jag tänderna med vänster hand.
 
Det visade sig vara en toppenidé! Idag har jag hållt på med mitt experiment i en vecka eller så och märker redan stor skillnad. Nästa steg var att börja smöra morgonmackorna med vänster, där över jag fortfarande upp tekniken. Planen är att utöka med svårare grejer ju bättre jag blir.
 
Gör ni något för att träna eran liksidighet?
Olivia Gustavsson

Jag är inte liksidig, inte min ponny heller. Tror tyvärr att hon påverkats av mig och nu är det svårt att komma ur det :(

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress