Katarina

Snälla, tänk på en sak
Jämför inte hästar med människor.
 

Hästar är hästar och människor är människor. Elithästar (och verkligen inte din häst som går någon 120) går inte att jämföra med elitidrottande människor.
Hästar är djur med väldigt stor kroppsvolym jämfört med yta = mycket som värmer och lite som släpper ut värme.
Människor är precis tvärt om, stor kroppsyta men liten volym = mycket som släpper ut värme och lite som värmer.
 
Visst finns det hästar som av en anledning eller annan är känsligare än andra, men få är så känsliga att det motiverar 2-3 tjocka täcken ute och sen tjocka stalltäcken trots att de bor inomhus. En häst som har det varmt under täcket tycker inte det är gosigt, den mår snarare dåligt av det.
 
Alltså; två regler.
1) Jämför inte hästar med människor
2) Utgå inte ifrån vad du tycker om eller inte - du är ju trots allt ingen häst.
 
 
#rabiatkärringmilitantmotickevetenskap
 
 
Angelica

Bra!(Y)

Svar: Tack :)
Katarina

Lindha

Hej, hittade din blogg via JMdressyr bloggen och vi var på ridläger tillsammans :) jag hade Xtjejen ;) tror de var samma år med Sanna och Marcus och alla andra :) roligt att hitta din blogg :D
Kram Lindha

Svar: Haha, shit oj! Men jag vet precis vem du är! Haha, häftigt :) Vad gör du nu för tiden då?
Katarina

Ida Barsk - Sveriges Nordligaste Hästblogg

Verkligen tänkvärt! :)

Svar: Tack :)
Katarina

Lindha

Haha ja vilket sammanträffade... Hästvärlden är inte så stor ;)
Jag jobbar som ridlärare, har två dressyrhästar och jaa.. Tränar och tävlar :)
Sjdå? Husdjursargonom låter spännande? :D

Svar: Nej den är ju inte det :PMen vad skoj, just träna och tävla är ju typ det roligaste om man får göra (säger jag som inte tävlat på typ tusen år, haha)
Husdjursagronom är najs! Typ som problemlösare för lantbruket, hjälper lantbruksdjuren att få det bra. Var bor du någonstans då?
Katarina

Lindha

Ja, det är ju de :) jag har haft sån otur med mina hästar, tagit bort två under ett år :/ men nu har jag en ny fin och en ännu finare men som tyvärr står skadad men ska sättas igång :)

Låter spännande.. Jag funderar på att plugga något med djur, men den där höga matten är inget för mig ;)
Jag bor kvar i lilla Karlskoga :D
Har du någon kontakt med Sanna?

Svar: Samma här, fick min drömhäst och sen behövde jag ta bort henne sex månader senare.. Så himla surt!
Haha, ja det är lite kämpigt första året med matten på husdjurslinjen men sen är det typ inget mer :P Så sjukt nu att det är svårare att komma in på djursjukvårdare än veterinär.. Mja, jag såg Sanna senast innan jag flyttade upp hit så 3-4 år sedan ungefär. Vet att hon hade kvar sina två hästar då i alla fall, men tror någon skulle säljas ev. (Hon fick ett fint tyskt sto som helt plötsligt började vägra hoppa, veterinärundersökningen visade att hon var dräktig..)
Katarina

Caroline

SV vi lade beställningen för 1 månad sedan så det är tyvärr försent:/

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress