Katarina

Banta liten ponny
Operation bantning ska härmed inledas (eller i alla fall efter helgen, lite beroende på hur min sov-status är under helgen, jobbar natt).
 
Min plan är helt enkelt mer motion och inget bete. Kraftfodret som hon ätit under våren på grund av dåliga proteinvärden i höet är helt borta. Ponnyn får gå i ponnyhagen med de andra två smådjuren och inte på det fina gräset. Kanske borde jag sett något tidigare, men bättre efterklok än inte klok alls.
 
Hur ska man då öka motionen? Våra ridvägar är begränsade, det finns två rundor som ingen tar mer än en timma. Några klätterbackar har jag inte sett skymten av och transport för att flytta henne till sådana finns inte heller. En ökning i intensitet måste trappas upp långsamt för att inte påverka hållbarheten.
 
Tusen varv på ridbanan lär ju inte öka hennes motivation att göra ett bra jobb där och är inte heller jätteaktuellt.
Så hur gör man då?
 

Min plan just nu är att få tillgång till grannarnas galoppbana (note to self att ringa och kolla imorgon), kanske rida två gånger om dagen om jag har tid och ork och lust, och sen skritta, skritta och skritta.
 
Om jag vågar blir det barbackasadeln, shorts och en ljudbok nästa soliga dag.
 
 
Ser kanske inte så illa ut på bild men revbenen gick helt plötsligt inte att känna längre...
 
Fler tips mottages gärna!
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress