Katarina

Labyrinter och annat
 
Fiffan stod och väntade på mig vid grinden idag, hon måste kommit fram när hon såg bilen på uppfarten. Första gången tror jag faktiskt, mitt lilla charmtroll.
 
 
Här är labyrinten som körtränaren la ut åt oss, den ska göra hästarna med medvetna om deras ben och hovar samt ge smidighet. Tror faktiskt jag känner igen den från en bok om TTouch och TTeam jag hade för några år sedan. Hur som helst är det en bra övning!
 
Vi fick gå igenom den ganska många gånger innan alla hovar var på rätt ställe genom hela labyrinten, men man märker verkligen att hästen förstår uppgiften efter ett tag (eller min smarta ponny gjorde det i alla fall). Svårighetsgraden minskas eftersom hästen blir duktigare genom att bommarna rullas in.
Bra ledarskapsövning också...
 
 
Plockade fram den lilla bron också, när vi ändå var inne på markarbetsövningar. Nemas problemas sa Fiffan.
 
 
Sen tränade vi på att gå över samt gå in i skacklarna. Först går vi helt över skacklarna ett par gånger, blir som upphöjda bommar ungefär, och så får hon "lära sig" var hon har både dem och fötterna.
Efter det går vi helt över med frambenen men låter bakbenen vara kvar mellan skacklarna och gör en (ehhh??) framdelsvändning för att komma på rätt plats. Avslutar med att backa in henne lite och vips står hon redo!
 
Lyfte skacklarna ett par gånger också när jag parkerat henne där och fick ingen reaktion. Hon tittade lite på dem men bryr sig inte alls. Det är stabilt, det här!
 
Nu ska jag göra något så roligt som att äta mat, sova middag och sen åka till jobbet. Ingen rast och ingen ro...
Ninnie Hansson

Roligt övning den där labyrinten! :) Har man hästen i grimma och leder den runt eller sitter man på?

Svar: Jag har lett runt och man bör nog börja där, tänker det är svårt att se riktigt när man sitter på hästen.. Bra ledarskapsövning också eftersom det gäller att flytta hov för hov i början (i alla fall med Fiffi) så hästen måste vänta och tänka :)
Katarina

Johanna

Vad gör man med labyrtinen? Ska ta sig runt & göra vändningar 1 steg i taget för att inte passera över b ommarna?

Svar: Ja precis, du ska gå igenom utan att kliva utanför bommarna. Hästarna brukar tycka det är lite klurigt i början men roligt när de förstått uppgiften :)
Katarina

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress