Katarina

Liten tillbakablick..
Oktober 2013 bodde jag i stallet och en av dagarna lät det så här:
 

Tokpigg liten ponny

Efter fyra dagars vila var Fiffi helt tokpigg idag. Vi kom inte ens av gården innan hon hade vänt hemåt och stuckit första gången (hallå! det var ju rådjur!!) så jag bestämde mig raskt för att avrastning på ridbanan var mer lämpligt än en uteritt ensam.
 
Och avrastning, det blev det. Fokus idag låg på galoppen och galopperade det gjorde hon. Mest lite halvhysteriskt, men sånt får man liksom ta. Imorgon försöker vi oss på uteritt igen.
 

Hästarna är för övrigt installade och senare väntar nattning. Stallägaren kollar igenom alla hästar varje kväll och kratsar hovarna när de kommit in - toppenrutin tycker jag! De andra små luddbollarna fick sig en snabbrykt med en piggborste också för att få bort leran, Fiffi var ju redan ryktad sedan ridturen så henne lät jag bli.
 
Oktober 2011 var jag medryttare på en häst som hette Blixten, en nordsvensk travare.
 
 
Det var lite upp och ner med honom. Tränade gjorde jag däremot en del för en tränare i Centrerad Ridning och på lektionerna lånade jag oftast en quarter som ägaren tyckte var lite för svår/busig för att rida själv (hon hade en annan häst som hon red istället).
 
Så här lät det efter en sån träning:
 

Sammy

I söndags var det träning för Ann igen - för första gången på en evighet!

Känns skönt att få träna igen, och fick låna en häst i stallet istället för Blixten, Sammy. Och eftersom det säkert är någon som kommer undra varför så var det för att Blixten redan gick två av tre lektioner (; En vanlig lektion med den tredje fodervärden Elsa och sen en introduktionslektion med min vän Malin.

Sammy är en quarterhäst som är lite halvdåligt byggd för att vara quarter, eller lite mer byggd för att vara ridhäst eller vad man nu ska säga. Snygg fux i alla fall!

Tränade öppnor, slutor och samlingar. Jätteroligt när man sitter på en känslig häst med framåtbjudning, så det gick verkligen bra! Hade flera studer då jag bara kände "ja! ja! det är så här det ska vara!".
I slutet skulle vi kräva lite samling uppåt, början på piaff ungefär, och det var då man märkte att hästen var lite på tårna för dagen.. Jag bad honom att samla sig lite och gå uppåt i trav - han exploderar. Varje gång.
...sen fick jag order att bara skritta efter det, haha

Tur att man har bra balans (;

Går ju inte att skälla på hästen heller, jag bad honom att gå uppåt och det gjorde han. En överdriven reaktion förvisso, men likväl inte helt fel. Hursomhelst så var det ett jätteroligt ridpass och jag längtar redan till nästa träning om några veckor!
 
 
Sammy och jag.
 
Oktober 2008 bodde jag i min hemstad Uddevalla och hade ganska nyligen börjat rida en häst som kallas Tea, då var hon nog runt fyra år. En vanlig dag med henne var så här:
 

Dressyr i ösregn

Idag tränade jag och Tea dressyr i paddocken, men med min vanliga vädertur så ösregnade det.

(Jag lyckas alltid pricka regnet efter en vecka med bara sol, och det blev ju inte bättre av att jag behövde cykla hem till mamma och pappa och hämta bilen först)


Då det redan fanns koner ute i paddocken (en i varje hörn och en mitt på varje sida) använde jag dem när jag red fram. En volt runt konan i varje hörn, och halt vid de på mitten. I traven blev det istället halvhalt på sidorna och hörnpasseringar i hörnen, väldigt bra uppvärmning! Lilla pållan gick väldigt bra på tygeln och lyssnade duktigt :)
Sedan försökte vi oss på lite galopp, och den var väl inte lika bra.. Här slängde hon lite med huvudet och verkar inte riktigt ha balans och styrka nog för att gå i en bra form, så vi slutade så fort hon sökte sig nedåt, höger galopp ville hon inte fatta alls först, men det gick det med efter ett par försök!


Så, förutom att det regnade jättemycket och både jag och Tea blev genomblöta så var det en riktigt lyckad ridut!
 
Lagom vild Tea i stallet.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress