Katarina

Konstigheter om kvarka
Det har varit mycket diskussioner om kvarka runt mig på sistone. Kvarka är en ganska fruktad sjukdom hos hästfolk, inte för att så många hästar dör (som vid botulism) utan för att det lätt blir så himla segdraget och tar en himla lång tid innan ett helt stall blivit "friskt".
 
Jag har varit med om hästägare som velat byta stall när en häst har blivit sjuk men deras egen (ännu) inte drabbats och sen det konstigaste av allt - ryktet att kvarka skulle smitta till människor.
 
Zoonoser, alltså sjukdomar som smittar från djur till människor och tvärt om, förekommer och är ofta anmälningspliktiga, vilket betyder att de ska anmälas till våra myndigheter (detta görs oftast av veterinären som upptäckt sjukdomen). En klassisk zoonos för oss hästmänniskor är ringorm, det kan drabba människor men är inte farligt.
 
Kvarka är ingen zoonos. Människor kan alltså inte drabbas av kvarka. Så, då har vi det klart.
 
När det gäller att flytta hästar från ett stall med kvarka verkar många hästägare inte förstå att en isolering av ett stall innebär att man inte får flytta djur. Kvarka är ju dessutom väldigt smittsamt och det enda som (troligtvis´) skulle inträffa är att man sprider smittan till det nya stallet.
Att inte gå mellan stallar och desinfektera allting (hästens utrustning, kläder, skor, tvätta händer..) noga är jätteviktigt och helst ska man nog undvika att träffa "utomstående" hästar från andra stall under tiden ens eget är isolerat.
 
Mycket matnyttigt finns hos SVA, om man är mer nyfiken.
Jenny

Jag slår gärna på saker hos SVA, ibland får man upp så mkt underliga sidor när man googlar där informationen känns tvivelaktig. Slog på mina regnskållor nu bland annat då jag hade dålig koll på hur smittsamheten är på det. Jag hade uppfattningen att det var mer som mugg :o

Svar: Hur funkar det med regnskållor då? Jag tycker SVA är toppen, typ som vårat 1177 :)
Katarina

Neapocalypse - en alternativ hästblogg

Haha vad roligt; "Stallet är isolerat pga kvarka" "Jag vill flytta min häst nu" ???? xD

Svar: Jag vet, helt galet!
Katarina

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress