Katarina

Tänker du på smittskyddet?
Jag och Karoline har pratat lite smittskydd de senaste dagarna, dels för att de precis fått ringorm och för att det allmänt är ett väldigt intressant ämne (ständigt aktuellt för mig i jobbet också).
 
Både vi två är ganska noga med att ha "egna" stallkläder, alltså inte samma kläder till våra egna hästar som när vi hälsar på i andra stall. Jag byter ju alltid om i stallet (okey då, jag kanske inte alltid byter byxor i stallet) och har både min stalljacka och stallskor där.
Ett enkelt sätt att minimera risken att man drar med sig något hem, eller bort.
 
Även om alla kanske inte kan ha dubbel uppsättning av allting så kan man ju alltid tvätta kläderna om man varit på besök hos någon vän (speciellt om någon häst varit lite krasslig). De flesta kläder tål tvätt i 60 grader och det tar död på det mesta av bakterier.
Stövlar och skor mår även bra av att få ett virkon-bad lite då och då. Det tar också död på det mesta som kan vara skadligt och flest smittor sprids faktiskt via våra fötter och skor.
 
Är detta något ni tänker på, det här med smittskydd?
Eller besöker ni aldrig någon annans stall?
Hovsteg

Jag tar alltid på mig rena kläder och skor om jag ska till ett annat stall, är extra noga på vintern och i lerperioder. Jag gör det av ren respekt mot hästägare. Dock om frågan i stort är jag lite kluven, självklart vill man inte att någon häst ska bli sjuk, samtidigt behövs "motstånd" för att bygga immunförsvar på sikt. Vi kan ju inte vaccinera mot varenda åkomma :)

Svar: Nej, såklart går det inte att vaccinera mot allt :) Men ringorm, eller kvarka (som det varit mycket utbrott av i år) blir ju ofta långdraget och kräver isolering och orsaker massa besvär och ibland även lidande för hästarna så sånt vill jag gärna undvika...
Katarina

Annie

jag brukar aldrig vara i något annat stall. när jag tävlar tänker jag på att inte vara för nära andra hästar o så men annars är jag väldigt "insolerad" i mitt egna stall.

Svar: Jag träffar inte heller så ofta andra hästar (utom i jobbet, men då är det med jobbkläder) och har väl lite samma tankar som du, inte för nära hästar man träffar ute :)
Katarina

Jenny

Jag besöker överlag inte så mkt andra stall och när jag gör det försöker jag så långt det går att ha på mig andra kläder än de jag besöker mitt stall med. Skor är väll det svåraste att få till och blir ofta mina vanliga stallskor.

Min nuvarande stallägare är väldigt medveten om och bryr sig som smittor, jag står ju numera på stuteri och inte i ett ridstall, så man oroar sig ju mer över att dräktiga ston och föl ska bli smittade. Gården består utav flera olika stallar (med gemensam innergård) och tanken är att hålla olika "typer" av hästar för sig. Lösdrifthästarna har ett eget stall att gå in i för att de inte ska beblandas med andra och majoriteten av dräktiga ston går på egen lösdrift som ligger rätt avsides ifrån alla andra lösdrifter och stallar. Det hela är på nivå att min stallägare i början var lätt bekymrad över att jag ska hantera både min åring och mitt dräktiga sto när jag är i stallet, så i början körde jag halvt med klädombyten men jag orkar ärligt talat inte med det och gör det inte alls nu. Oftast har jag in båda hästarna samtidigt för att Räka ska stå inne och äta och chilla i stallet och då springer jag mellan honom och Mino. Men jag gör det med konstant dåligt samvete. Nu rör sig även flera personer mellan lösdrifterna så är inte helt tätt ändå.
Tanken var att värsta smittrisken ska ha lagt sig efter att alla ungdjur på lösdriften stått x antal månader, vilket gjort att jag värderat min tid och ork över smittrisken och haft ut Räka ihop med Mino ändå sedan.

Svar: Vad härligt med en stallägare som tänkt till! Det är nog vanligare på stuterier ja, det kan ju få så himla tråkiga konsekvenser med ett utbrott av t.ex. abortvirus. Tycker väl inte du behöver ha så dåligt samvete, står hästarna på samma anläggning och har gjort det ett par månader är det nog ingen fara (så länge inget kommer in utifrån då)
Katarina

Karoline

Du menar att vi INTE har samma kläder på oss va? ;)
Kram

Svar: Vad har jag skrivit? :O
Katarina

Karoline

Jag kanske läste slarvigt för nu stod det ju som det skulle :)

Svar: Nä, jag ändrade såklart!
Katarina

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress