Katarina

Status juni 2016
Så här ser Murre ut i kroppen nu.
 
 
Karoline

Han är fortfarande väldigt smal, tycker du att det går åt rätt håll? Hur såg han ut förra året vid den här tiden?

Svar: Japp, det tar sig! Han har fällt mer päls nu än förra året och är mer musklad vid bogen :)
Katarina

Jenny

Hur går det med att klämma i honom mer mat? Jag tänker att hullet i sidorna gör kanske inte så mkt nu sommartid, men han ser väldigt tunn ut över revbenen mot ryggen & jag tänker att det inte är så kul att belasta rygg som ser ut så där (men bilder kan vara missvisande både med ljus och att de står tokigt så kanske är bättre IRL?).

Räka är ju tunn och tråkig i överlinje men jag är nöjd med hullet i sidorna nu (charmigaste bilden i stan, han ser verkligen ut som ett ök här...): https://c2.staticflickr.com/8/7460/27405937876_0343863a35_o.jpg
Så jag trycker mest i honom massa protein, vitaminer/mineraler, aminosyror och annat som kanske saknas för att kunna bygga muskler ordentligt. Jag tänker att någonstans när man klämmer i dem energi och protein och det inte tar sig, det inte verkar vara mask eller annat, så är det något annat som saknas (som är svårare att räkna på). Kanske att man ska ta typ någon sorts analys för att kolla om det finns brist föresten? Aldrig gjort det på någon häst och har dålig koll på om man måste vända sig till veterinär för det?
Känner mig rätt säker på att Räka rör sig ordentligt nu på betet (han sliter helt plötsligt själv på hovarna!), så funderar nästan på om han rör sig så illa själv att han inte använder överlinjen (han är precis som sin mor rätt kort i överlinjen med trist hals som gör att de lätt höjer huvudet och sänker ryggen....) och därför är dålig på att få till muskler över rumpa-rygg (och den där hjorthalsen...).

Svar: Jag har diskuterat Murres hull med veterinär som inte tyckte att det var något att oroa sig över eller utreda i dagsläget. Murres hals är inte riktigt så illa som det såg ut på bilden, men han är verkligen svår att fota den där hästen!! Står helst bara och gosar och ser allmänt ut som en åsna x)
Katarina

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress