Katarina

God morgon och mankhöjder
God morgon! Jag fick en kommentar på bloggen om ett halvblod (SWB?) som växt 19 cm (!!) efter tre års ålder och att det inte var ovanligt. Nu är jag väl inte mest insatt i SWB-aveln längre men utav de hästar jag studerat är det få som växer mer än några cm mellan treårstestet och fyraårskvalitén.
 
Jag har också lärt mig att en häst får den mesta av sin höjd redan som väldigt ung. Lite googlande och sen så hittade jag det här från SLU;
Generellt räknar man med att föl uppnått 60% av sin vuxna vikt, 90% av sin vuxna mankhöjd och 95 % av sin slutliga skelettillväxt vid 12 månaders ålder. Dessa siffror påverkas dock både av vilken ras hästen är och hur mycket näring den får. Unghästar som fodras restriktivt växer långsammare, men tar igen det senare genom att växa snabbare, när de får tillgång till foder, så kallad kompensatorisk tillväxt, eller genom att växa under längre tid, d.v.s. uppnå vuxenstorleken vid en högre ålder. Den slutliga storleken påverkas inte av restriktiv utfodring.
 
text av Margareta Rundgren, Universitetslektor, AgrD, Institutionen för husdjurens utfodring och vård, SLU.
 
Vidare står det även att en 1,5-åring har cirka 95 % av sin vuxna mankhöjd. Att hästar växer så mycket efter 3 års ålder är alltså väldigt ovanligt, om de fått tillräckligt med foder som unga.
 
Akhal tekén har normalt en mankhöjd mellan 150-160 cm och Murre är alltså redan stor för att vara akhal teké. Jag tror inte att Murre kommer att växa så mycket mer på höjden nu, däremot ansätta mer muskler och därför kanske få någon cm till även höjdmässigt.
 
 
Nu var ju min Murre-mätning i November väldigt oproffsig men ger ändå en ganska bra uppskattning - han har växt. Jag är väldigt sugen på att köpa en mätsticka och mäta honom på riktigt någon dag.. Helt klart nackdelen med att ha häst, om man inte får vara med i någon unghästbedömning är det ingen som bryr sig om mankhöjden.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress