Katarina

Lastning och lösgalopp
Ja, som ni förstår är vi inne i en lastträningsperiod och nu tränar vi så ofta som jag orkar dra fram transporten. Framstegen kommer nästan hela tiden och det gör ju underverk för motivationen hos hans lilla matte (;
 
Idag gick han in i transporten utan att tveka, åt havre och stod kvar där inne längre än tidigare. Jag behövde inte heller gå framför honom hela vägen utan kunde gå lite mer vid sidan av och sen stå typ på mitten i transporten och inte vid hans huvud (vågar inte rekommendera det här för någon annan, det är trångt i en transport och om hästen får panik/slänger sig/kastar sig ut blir man lätt klämd).
 
Tre upprepningar tror jag vi gjorde, sen var vi nöjda för idag.
 
Dagens andra aktivitet var lösgaloppering. Vår ridbana är lite för liten för att jag ska vilja galoppera honom löst där men istället har vi ett större inhägnat fält som jag släppte honom på (efter att först ha fått ut de andra hästarna därifrån).
 
 
Det hade börjat skymma så kvalitén på bilderna blev inte den bästa..
 
Innan vi började lösgaloppera hade jag skrittat fram honom för hand på en grusväg. Efteråt skrittade vi också av för hand fast mer i skogen för jag var sugen på att testa en ny väg. Att skritta ordentligt tycker jag är extra viktigt vid den här typen av arbete.
Sunniva

Men åh vad kul att lastträna! Läste att du tycker det är tråkigt men jag tycker det är jätteroligt. Tycker att det ger så direkt feedback, det är så lätt att se målet framför sig. Och så har man ju såklart stor nytta av det! Får komma igång med detta jag också så fort hästarna kommer hem från betet :)

Svar: Well ja.. men blir så lätt tradigt när man hållt på varje dag i en vecka och hästf-n fortfarande krånglar. Murre är ju en häst som testar extremt mycket och om någon annan försöker hjälpa mig tjurar han ihop och så går det alltid ännu sämre.
Katarina

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress