Katarina

Transport-tankar
Okej, vi är i köpa-ny-transport-tankar.
Det kommer inte bli en extrem lyx-variant utan bara ett schysst släp.
 
På önskelistan
  • Kombiramp med både step-up och vanlig (bara step-up känns lite opraktiskt om man kör annat)
  • Aluminiumgolv
  • Möjlighet till att ha bred bom
  • Bra ventilation (helst mekanisk med fläkt men verkar vara ovanligt, så i alla fall mycket fönster)
  • Fronturlastning
  • Sadelkammare
  • Något säkerhetssystem (även om Murre åker väldigt bra)
  • Ljust tak utvändigt (mörka tak är vansinne och godkänns aldrig för transporter för över åtta timmar)
  • Ljust invändigt
  • Boogie
Det jag kikat på är Cheval Liberté, Ifor Williams och Christ.
 
Fundering nummer två - det går i princip inte att kombinera froturlastning med sadelkammare. Jag har haft fronturlastning tidigare och det var trevligt. Jag har aldrig haft sadelkammare och kan därför inte riktigt utvärdera.
 
Vad säger ni - sadelkammare eller fronturlastning?
Fler kommentarer?
 
Jag har en häst som väger 450 kg och vill klara mig på b-kort. Tanken är att köra till träningar/ridhus/tävlingar/veterinär, ja, ni vet, vardagsgrejer. Inte jättelångt, men regelbundet. Kör sällan annat än häst och i så fall bara en cykel eller två.
Bettinas islandshäst

Men vilken spännande häst du har! Har aldrig hört talas om rasen. Här ska läsas ifatt på din blogg.

En kompis i stallet har ett släp med step up, vill man så kan en sadelkammare monteras på fronturlastningsdörren. Låter knasigt, ser helt okej ut.
Det var en Fautras har jag för mig (dyr).

Svar: Tack, han är fantastisk men brukar säga att jag aldrig skulle rekommendera en akhal teké till någon annan, haha. Det är en häst för folk med tålamod :)
Har också kikat på fautras men de var lite över budget..
Katarina

malin

Jag skulle nog hellre ta sadelkammare än frontutlastning och ställer mig skeptisk till alugolv då det är svårt med blotta ögat avgöra hur bra skick det är i. Jag inbillade mig för i tiden att alugolv var oförstörbart men efter en massa läsning så har jag insett att så inte är fallet;) Hade med velat ha step up, men allra helst hade jag velat så att man kan stänga bakom hästen inifrån släpen och att man ska kunna ta av frambommen under lastning lätt.
Ifor kan man väl hitta till hyfsade priser som inte är allt för tunga? Hänger ju på dragbilen i mångt och mycket om man får dra släpen.

Svar: Nej inga golv är väl oförstörbara men alu-golven brukar ha bättre garantier.. stänga bakbommen framifrån har jag bara sett på Fautras och de går tyvärr bort på grund av priset. Snabbutlösning fram är lättare att hitta (men finns inte på Ifor). Vi kommer ha en schysst dragbil så vikten borde inte vara något problem eftersom Murre inte är någon stor häst ändå :)
Katarina

Jenny

Nu är jag ju partisk eftersom jag har ett Fautras JMS 1,5 hästars med sadelskåp (två sadelhängare, fyra tränshängare och använder man bara en sadel så får man plats med MYCKET), fronturlastning och step up.
Jag har B-kort som jag drar det på och vi kör även en hel del skräp i det eftersom vi bor i hus. Jag upplever inte step up som ett problem alls utan snarare en fördel (tar ju ingen plats alls när man ska lasta i och ur).
Tingeling är jättenöjd att åka i det och jag är oerhört nöjd med att aldrig behöva be om hjälp att få upp rampen, stänga luckan över rampan osv i och med att jag är så kort att jag annars skulle behöva hjälp med det...
Älskar att jag kan lasta i och ur helt själv i och med de finesser som finns i släpet (jag har iofs den äldre varianten som har en rem man släpper manuellt framifrån men den fungerar klockrent). Älskar att dörrarna överallt öppnas med handtag och att man dessutom sätter fast frontdörren så att man kommer åt allt även när det blåser storm...
Visst, det är ett dyrt släp men jag kommer aldrig byta till något annat märke utan är så himla nöjd med mitt Fautras att jag aldrig kommer vilja ha något annat!

Svar: Åh vad svårt du gör det, hade helt uteslutit Fautras eftersom de är lite för dyra... Men ett en-hästars kanske man kan ha... Hmm...
Katarina

Marielle

Transport står högt på min önskelista också! 😍 För mig spelar det ingen roll om det är stepup eller ramp, tror jag ångrat mig angående fronturlastning men inte säker. Vill ha sadelkammare som inte stjäl plats i fronten... God ventilation prioriteras! Ett måste är boogie i alla fall 😀

Svar: Visst är det svårt med många val.. de flesta sadelkammare tar ju plats fram, om man inte ska ha något litet skåp man hänger på eller ett jättesläp. Boj/Forzab gör ju fina och stora men utanför min budget.. såg i och för sig ett begagnat Boj i fint skick men där lastvikten var 360 kg, kör man bara shettis med ett sånt släp då? :P
Katarina

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress