Katarina

Mer på backen än på ryggen
Dagens träning för Murre var att kliva över upphöjda bommar. Jag la en längre serie än vanligt och några lite högre än vad vi brukar.
 
Att kliva över bommar är bra träning för rumpa, rygg/mage och koordination.
Vi tog helt hela från marken och i skritt.
 
Generellt tränar jag nog Murre mer från marken än uppsuttet, varierar promenader, tömkörning, longering och lösgalopp. I vissa perioder så rider jag lite mer, och sen lite mindre.
 
Jag vet inte riktigt vad som är normen idag, men när jag var yngre var det vanligt att man red 5-6 dagar i veckan och sista dagen var vilodag. Longering gjorde man med unghästar och kanske om man inte hann rida ordentligt någon gång. Nu red jag en vuxen häst också, kanske ska tilläggas.
 
Tränar ni från makten ibland eller är det mest ridning som gäller?
Jenny Samuelsson

Jag har ett longeringspass i veckan ungefär men sen använder jag mig även av longering innan jag sitter upp vissa pass för att dels ge Florett en chans att röra sig med sadeln utan mig i den (hon har sadeltvång så det känns som sjysst mot oss båda att göra så) plus att jag kan få bort eventuell överskottsenergi utan att jag riskerar att åka av 😂

Svar: Ja,, longering innan ridning skulle jag också gjort på en häst med sadeltvång. Känns som en enkel och schysst åtgärd :)
Katarina

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress