Katarina

Ni vet ju att jag vill ganska mycket..
Och en sak till som står på min "att göra"-hästlista är att rida Teamchasing.
 
Till det kommer jag behöva en annan häst (med betoning på häst då, tror inte det finns några ponnyklasser och det borde nog inte finnas heller, haha).
 
En kort beskrivning av sporten: "Teamchasing påminner om terrängmomentet i Fälttävlan men med den stora skillnaden att man rider i lag om tre ekipage. Det gäller att avverka den 2-3 km långa banan på snabbast tid men samtidigt i kontrollerad ridning över ett 15-tal terränghinder av varieranade karaktär. Varav ca hälften är bedömningshinder som ska hoppas samtidigt. Alla tolv hovarna ska vara i luften samtidigt för att undvika tidstillägg." (källa)
 
Ofta är lagmedlemmarna utklädda i något passande för laget och det har tidigare funnits på programmet till Falsterbo Horse Show. Kanske något att satsa på för att få rida på Falsterbo? (Någon unghästfinal eller childerns-hoppning lär ju jag inte komma dit på som tävlande...)
 
 
Här är det ett gäng från K1 som rider. När jag gjorde praktik där pratade jag lite med deras tränare i team chasing, en av majorerna. Eftersom K1 vunnit mycket tänkte jag få lite insider-tips. Det han sa var att vad man än gjorde fick man aldrig bromsa - bara rida framåt. "Börjar du hålla tillbaka hästen kommer ni lätt i otakt i laget och tappar både tid och poäng".
 
Nyttig lärdom att ta med sig!
montebloggen.se

Under Hästivalen på Axevalla/Skålltorp finns möjlighet att prova på teamchasing, även ponny är välkomna :)

Svar: Haha, jag hade aldrig låtit en ponnyryttare rida det där! Livsfarligt ju (;
Katarina

Neapocalypse och tinkerhästen Clooney ・゚♥ ✞

Åhh vad kul! :D <3 Jävlar vilken fart dock!!

Svar: Haha, japp. Det är ju det som är det roliga! (;
Katarina

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress